OPIS PROJEKTU
Stowarzyszenie Gdański Obszar Metropolitalny (GOM), realizuje w latach 2014 – 2016 projekt współfinansowany z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG), w ramach Programu Regionalnego EOG, pt. „INTIS. Integracja i Synergia. Strategia Rozwoju Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego na lata 2014-2030” (zwany dalej „Projektem”).
Projekt zakłada działania wspierające rozwój Obszaru Metropolitalnego, którego rdzeń stanowią Miasta Gdańsk, Gdynia i Sopot, zwanego dalej Obszarem Metropolitalnym (OM) poprzez opracowanie dokumentu kompleksowej i długoterminowej Strategii Rozwoju Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego do roku 2030 (zwanej dalej „Strategią 2030”). Dokument zostanie sporządzony przez zespół ekspertów i konsultantów zewnętrznych specjalizujących się w rozwoju regionalnym i zarządzaniu strategicznym, przy wysokim stopniu zaangażowania przedstawicieli samorządów, partnerów społeczno-gospodarczych oraz mieszkańców.
Obszar Metropolitalny w rozumieniu niniejszego projektu rozumiany jest jako potencjalny obszar funkcjonalny metropolii, obejmujący terytoria jednostek samorządu terytorialnego (JST) należące do Stowarzyszenia GOM, jak również gminy nienależące do Stowarzyszenia, ale leżące w powiatach ziemskich wchodzących w skład Stowarzyszenia, a także znajdujące się w rdzeniu OM miasto Gdynia. Szczegółowa lista samorządów objętych analizą w niniejszym Projekcie znajduje się w zakładce Zakres przestrzenny projektu.
Strategia zawierać będzie diagnozę OM w kluczowych obszarach społeczno-gospodarczych, wizję rozwoju OM do 2030 roku wraz ze spójnym zestawem powiązanych ze sobą działań służących długotrwałej poprawie warunków rozwoju i integracji OM oraz koncepcję przestrzennego zagospodarowania OM do roku 2030.
Realizacja projektu będzie powiązana z realizacją innego strategicznego projektu finansowanego w ramach Programu EOG przez część samorządów OM, pn. „Norda – Północny Biegun Wzrostu”.
"Finansowane z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych"
CEL PROJEKTU
Celem projektu jest dokonanie wieloaspektowej analizy zasięgu i oddziaływania OM, identyfikacja jego głównych szans i wyzwań rozwojowych, jak również identyfikacja sfer docelowej współpracy metropolitalnej, a następnie ustalenie sposobu i zakresu prowadzenia współpracy metropolitalnej w każdej ze zidentyfikowanych sfer. Równorzędnym celem Projektu jest wypracowanie mechanizmów efektywnej współpracy pomiędzy JST, kluczowymi partnerami społeczno–gospodarczymi oraz mieszkańcami OM. Metoda realizacji Projektu oparta na wspólnej identyfikacji celów i wyzwań OM, zakładająca angażowanie maksymalnej liczby interesariuszy w podejmowanie kluczowych decyzji odnośnie zapisów Strategii 2030 ma na celu optymalizację szans wdrożenia w życie jej zapisów i zapewnienie jej trwałości.
Cel główny będzie realizowany poprzez następujące cele szczegółowe:
1. Opracowanie kompleksowej diagnozy sytuacji społeczno–gospodarczej OM;
2. Identyfikację celów i przedsięwzięć rozwojowych wspólnych dla OM;
3. Opracowanie planu wdrażania Strategii 2030 w formie polityk rozwojowych;
4. Opracowanie Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania OM do 2030 roku (zwanej dalej „KPZGOM 2030”);
5. Wzmocnienie kompetencji przedstawicieli poszczególnych JST OM w zakresie wdrażania przedsięwzięć wynikających z uzgodnionych dokumentów strategicznych i planistycznych poprzez przeprowadzenie szkoleń, opracowanie podręczników i zapewnienie wsparcia w formie doradztwa;
Interesariuszami zamówienia są członkowie Partnerstwa złożonego z JST współpracujących ze sobą w ramach organizacji metropolitalnych w województwie pomorskim oraz partnerów społeczno-gospodarczych z obszaru metropolitalnego (zwanego dalej „Partnerstwem”). Przedstawiciele Partnerów (zwani dalej „Partnerami”) są członkami Komitetu Sterującego Projektu. Dwie główne organizacje współpracy metropolitalnej w województwie pomorskim to Stowarzyszenie GOM oraz Forum “NORDA”. Samorządy należące do obydwu organizacji są równocześnie członkami i obserwatorami Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) w Obszarze Metropolitalnym. Związek ZIT powołano do życia 14 lutego 2014 r. w Gdańsku na podstawie Porozumienia w sprawie realizacji ZIT w OM, którego treść dostępna jest na stronie internetowej:
www.metropoliagdansk.pl/upload/files/porozumienie_ZIT.pdf.
Partnerzy społeczno-gospodarczy są w Projekcie reprezentantami poszczególnych grup społecznych i zawodowych OM. Członkami Partnerstwa są następujące organizacje pozarządowe: Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Fundacja INTERIZON (działająca na rzez INTERIZON Pomorskiego Klastra ICT), Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej, Stowarzyszenie Dobra Edukacja, Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie o. gdański, Gdańska Organizacja Turystyczna, Instytut Kultury Miejskiej; uczelnie wyższe: Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański; organizacje pracodawców: „Pracodawcy Pomorza”, Gdański Klub Biznesu; przedsiębiorstwa i kluczowe porty: InnoBaltica, Energa S.A., Fido Intelligence, Flextronics, Grupa Lotos, C, Allcon Investment, Torus, Port Lotniczy Gdańsk Rębiechowo im. Lecha Wałęsy, Zarząd Morskiego Portu w Gdańsku, a także samorząd województwa pomorskiego oraz wojewoda pomorski.
Liderem Partnerstwa jest Stowarzyszenie „Gdański Obszar Metropolitalny”.
ETAPY REALIZACJI PROJEKTU
Realizacja zamówienia podzielona będzie na następujące etapy:
Etap I: Opracowanie dokumentu Diagnozy
Zadanie 1.1 – Wykonanie diagnozy społeczno-gospodarczej OM
Zadanie 1.2 – Konsultacje założeń diagnozy w ramach warsztatów z udziałem Partnerów (konsultacje wewnętrzne)
Zadanie 1.3 – Konsultacje społeczne projektu diagnozy w ramach spotkań konsultacyjnych (konsultacje publiczne) oraz konsultacji internetowych
Etap II: Opracowanie dokumentu Strategii 2030;
Zadanie 2.1 – Wykonanie dokumentu Strategii 2030
Zadanie 2.2 – Konsultacje projektu Strategii 2030 w ramach warsztatów z udziałem Partnerów (konsultacje wewnętrzne) oraz konsultacji internetowych
Etap III: Szkolenia, podręczniki i doradztwo dla JST OM;
Zadanie 3.1 – Przeprowadzenie szkoleń dla przedstawicieli JST OM
Zadanie 3.2 – Wykonanie 3 podręczników
Zadanie 3.3 – Zapewnienie wsparcia w formie doradztwa dla partnerstw w ramach OM
Etap IV: Opracowanie koncepcji przestrzennego zagospodarowania OM do roku 2030
Zadanie 4.1 – Opracowanie KPZGOM 2030 wraz z oceną oddziaływania na środowisko (OOŚ)
Zadanie 4.2 – Konsultacje społeczne projektu KPZGOM 2030 w ramach spotkań konsultacyjnych (konsultacje wewnętrzne) oraz konsultacji internetowych.
ZAKRES PRZESTRZENNY PROJEKTU
Zakres przestrzenny Strategii 2030 powinien obejmować następujące JST OM, przy czym poniższa lista może ulec nieznacznej zmianie:
1. Gmina Cedry Wielkie
2. Gmina Cewice
3. Gmina Chmielno
4. Gmina Choczewo
5. Gmina Miasta Gdańska
6. Gmina Miasta Gdyni
7. Powiat Gdański
8. Gmina Miejska Gniew
9. Gmina Gniewino
10. Gmina Miejska Hel
11. Gmina Jastarnia
12. Powiat Kartuski
13. Gmina Kartuzy
14. Gmina Kolbudy
15. Gmina Kosakowo
16. Gmina Krokowa
17. Gmina Krynica Morska
18. Powiat Lęborski
19. Gmina Miejska Lębork
20. Gmina Lichnowy
21. Gmina Linia
22. Gmina Liniewo
23. Gmina Luzino
24. Gmina Miejska Łeba
25. Gmina Łęczyce
26. Powiat Malborski
27. Gmina Miejska Malbork
28. Powiat Nowodworski
29. Miasto i Gmina Nowy Dwór Gdański
30. Miasto i Gmina Nowy Staw
31. Gmina Ostaszewo
32. Gmina Pelplin
33. Gmina Miejska Pruszcz Gdański
34. Gmina Pruszcz Gdański
35. Gmina Przodkowo
36. Gmina Przywidz
37. Gmina Pszczółki 38. Powiat Pucki
39. Gmina Puck
40. Gmina Miejska Puck
41. Gmina Miejska Reda
42. Gmina Miejska Rumia
43. Gmina Sierakowice
44. Gmina Somonino
45. Gmina Miasta Sopotu
46. Gmina Stegna
47. Gmina Stężyca
48. Gmina Suchy Dąb
49. Gmina Subkowy
50. Gmina Sulęczyno
51. Gmina Szemud
52. Gmina Sztutowo
53. Powiat Tczewski
54. Gmina Miejska Tczew
55. Gmina Tczew
56. Gmina Trąbki Wielkie
57. Powiat Wejherowski
58. Gmina Wejherowo
59. Gmina Miejska Wejherowo
60. Gmina Miejska Władysławowo
61. Gmina Żukowo
62. Powiat Gdański
63. Powiat Kartuski
64. Powiat Lęborski
65. Powiat Malborski
66. Powiat Nowodworski
67. Powiat Pucki
68. Powiat Tczewski
69. Powiat Wejherowski
PARTNERZY PROJEKTU
Partnerami, którzy uczestniczą w tworzeniu Strategii Rozwoju Metropolii 2030, są organy administracji publicznej, uczelnie wyższe, przedsiębiorcy oraz organizacje pozarządowe działające na obszarze GOM. Są to podmioty, które przystępując do wspólnej realizacji projektu, podpisały umowę partnerstwa.
Jako cele projektu wskazane zostały między innymi: wypracowanie mechanizmów efektywnej współpracy pomiędzy JST, kluczowymi partnerami społeczno-gospodarczymi oraz mieszkańcami OM, a także
daleko idące uspołecznienie procesu analitycznego i budowy Strategii poprzez prowadzenie konsultacji wewnętrznych i konsultacji społecznych. Realizacja tych założeń jest możliwa wyłącznie poprzez zaangażowanie możliwie szerokiego spectrum podmiotów na każdym etapie tworzenia Strategii.
Partnerzy projektu zostali zaproszeni do wzięcia udziału w pierwszym cyklu konsultacji wewnętrznych - spotkań warsztatowych trwających od 26 czerwca do 4 lipca br., w trakcie których omówionych zostało 10 obszarów Diagnozy OM. Partnerzy mają możliwość zgłaszania uwag odnoszących się do konkretnych problemów poruszanych w poszczególnych diagnozach, jak również nadsyłania materiałów i dokumentów strategicznych, które ich zdaniem mogą się okazać przydatne przy tworzeniu Diagnozy OM, a także później - na kolejnych etapach realizacji projektu.
Uspołecznienie procesu tworzenia Strategii z jednej strony daje Partnerom możliwość realnego oddziaływania na jej ostateczny kształt, z drugiej natomiast - stanowi istotny punkt odniesienia dla podmiotów odpowiedzialnych za realizację projektu.
Partnerzy projektu:
Allcon Investment sp. z.o.o., Fido Intelligence Sp. z o.o, Flextronics sp. z o. o., Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej, Gdańska Organizacja Turystyczna, Gdański Klub Biznesu, Gdański Uniwersytet Medyczny, Grupa Kapitałowa LOTOS, InnoBaltica sp. z o.o., Instytut Kultury Miejskiej, Interizon - Pomorski Klaster ICT, Marszałek Województwa Pomorskiego, Olivia Business Centre, Politechnika Gdańska, Port Lotniczy Gdańsk, Pracodawcy Pomorza, Stowarzyszenie Dobra Edukacja, Torus Sp. z o.o. Sp. k., Uniwersytet Gdański, Wojewoda Pomorski, Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku SA, Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie
POZOSTALI PARTNERZY SPOŁECZNO-GOSPODARCZY
Grupa podmiotów, które włączyły się do wspólnego tworzenia Strategii Rozwoju Metropolii 2030 nie ogranicza się tylko i wyłącznie do partnerów, którzy podjęli współpracę z GOM oraz wykonawcami projektu już od samego początku jego realizacji. Prace związane z opracowaniem Diagnozy OM oraz Strategii są otwarte również dla innych podmiotów społeczno-gospodarczych, które swoją wiedzą, doświadczeniem, zapleczem merytorycznym i naukowym będą mogły wesprzeć prace projektowe. Są to zarówno podmioty z sektora administracji publicznej, jak również przedsiębiorcy, jednostki badawcze oraz organizacje pozarządowe.
Zaangażowanie partnetów społecznych polega na uczestnictwie w konsultacjach organizowanych na różnych etapach projektu, przesyłaniu odpowiednich materiałów, zgłaszaniu uwag do przygotowanych już dokumentów i efektów prac. Rzeczywiste wykorzystanie potencjału podmiotów społeczno-gospodarczych i wyspecjalizowanej wiedzy ma umożliwić trafne zdiagnozowanie najważniejszych szans rozwojowych i wyzwań, jakie pojawią się przed OM w perspektywie roku 2030.
Pozostali partnerzy społeczno-gospodarczy:
Agencja Rozwoju Gdyni, Agencja Rozwoju Pomorza, Gdański Park Naukowo-Technologiczny, Grupa Energa, Instytut Metropolitalny, InvestGDA, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
"Finansowane z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych"